Hoe klinkt jouw visitekaartje?

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-double-exhaust-sports-car-image6056677

Je spraak is je visitekaartje. Al in de eerste minuut beoordelen we iemand op basis van zijn spraak. Veel luisteraars denken meteen te weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Het klopt dat hoe je je op het moment van spreken voelt, naar buiten komt via je stem. Of die prettig is om naar te luisteren wordt vooral bepaald door de manier waarop je je stem gebruikt. Veel mensen doen dat op een onnatuurlijke manier. Ze spreken te hoog of te laag voor hun bereik, te hard of te zacht. Ze gebruiken teveel of te weinig adem.

Als je onduidelijk, zacht of binnensmonds spreekt word je niet of slecht gehoord. Je zult jezelf vaak moeten herhalen.  Als je zenuwachtig bent is dat te horen. Je ademt anders, er trilt wat in je stem. Misschien wordt hij hoger of zelfs piepend.

De luisteraar pikt hier bewust en onbewust allerlei signalen uit op. Hij kan zelfs spanning, ongemakkelijkheid, gejaagdheid, etcetera uit de stem van de spreker overnemen en zich zelf ook een beetje zo gaan voelen.

Hoe kom JIJ over op de luisteraar?  Weerspiegelt jouw stem je identiteit op een goede manier?

Je kunt je voorstellen dat mensen die duidelijker spreken makkelijker contact maken, beter overkomen, meer succes hebben in het leven. Hoe groot is jouw invloed? Houdt men genoeg rekening met je?

In de workshops en trainingen van de Stemgarage word je je bewust van je stemgebruik en leer je hoe je je stem kunt ontwikkelen en verbeteren.

Doe bijvoorbeeld een keer mee met de A.P.K. voor je Stem

No comments yet.

Geef een reactie